Układy hamulcowe w ciężarówkach Volvo. Co warto wiedzieć?

Układy hamulcowe w ciężarówkach Volvo zostały wyposażone w przełomową funkcję hamowania awaryjnego, która jest wynikiem długotrwałych prac firmy nad aktywnymi systemami bezpieczeństwa. Funkcja awaryjnego hamowania współpracuje z równie innowacyjnym układem ostrzegającym o niebezpieczeństwie kolizji.

Volvo znaczy bezpiecznie

Wiele wypadków drogowych to te, w których jadący pojazd wjeżdża w pojazd tuż przed nim. Gdy uderzającym pojazdem jest ciężarówka, niebezpieczeństwo jest ogromne. Dlatego właśnie ciężarówki Volvo wyposażane są w innowacyjne układy, które mają maksymalnie chronić nie tylko kierowcę, ale też innych użytkowników dróg. Jak działają wspomniane na wstępie systemy? To dość proste. Oczami systemu są kamery i radary, które określają rodzaj obiektu przed pojazdem, odległość do niego, a także jego tempo przemieszczania się. Jeśli i radary, i kamery stwierdzą realne niebezpieczeństwo na drodze, dane przekazywane są do wewnętrznej jednostki sterującej, która po ich przeanalizowaniu generuje ostrzeżenie dla kierowcy. Jest nim czerwone światło rzutowane na przednią szybę, a późnej – jego błyskanie i sygnał dźwiękowy. Jeśli kierowca nie zareaguje odpowiednio, jednostka aktywuje innowacyjny układ hamulcowy. Hamulce najpierw działają łagodnie, lecz jeśli zagrożenie staje się krytyczne, uruchamiane jest hamowanie z maksymalną intensywnością. Automatycznie uruchamiane są też błyski świateł stop, a po całkowitym zatrzymaniu ciężarówki – hamulec postojowy.

Hamulec stabilizacyjny

Wśród nowoczesnych systemów bezpieczeństwa w Volvo na uwagę zasługuje też hamulec stabilizacyjny, który zapobiega złożeniu się zestawu drogowego podczas jazdy w zakręcie lub zjazdu ze śliskiego wzniesienia. Hamulec stabilizacyjny uruchamia pulsacyjne hamowanie w przyczepie, dzięki czemu „prostują się” one w newralgicznych sytuacjach. Jest on dostępny zarówno w podwoziach samochodu ciężarowego, jak i ciągnikach siodłowych. Aktywuje się automatycznie  przy prędkościach do 50 km/h.